5/5 - (2 امتیاز)

آیا ترید ارز دیجیتال قانونی است؟

این سوال ذهن‌های زیادی را به خود مشغول کرده است: آیا ترید ارز دیجیتال قانونی است؟ بازار کریپتوکارنسی به دلیل نوظهور بودن، هنوز در بسیاری از کشورها تحت قوانین خاصی قرار نگرفته است. دولت‌های مختلف تلاش دارند تا این بازار را تحت یک سری قوانین خاص هدایت کنند، اما به دلیل ویژگی غیرقابل رهگیری بودن این بازار، موفقیت کامل در این زمینه حاصل نشده و این امر کار دولت‌ها را به مراتب دشوارتر کرده است. در ایران نیز همین مشکلات وجود دارد که در ادامه این مقاله به آن پرداخته خواهد شد.

آیا ترید ارز دیجیتال قانونی است؟

قانون گذاری ارز دیجیتال در ایران

دولت و نهادهای رسمی ایران از سال ۱۳۹۸ در تلاش بوده‌اند تا قوانینی برای بازار کریپتوکارنسی وضع کنند. این قوانین شامل مواردی مانند معامله، استخراج و استفاده از پرداخت‌های آنلاین بوده است.

قانون گذاری ارز دیجیتال در ایران
قانون ارز دیجیتال در ایران بیان می کند که خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران هنوز به صورت رسمی قانونی نیست.

عوامل زیادی در این زمینه موثر هستند، اما سیستم معاملاتی که تریدر استفاده می‌کند می‌تواند حداقل میزان ورود به بازار فارکس را تعیین کند. برای مثال، اگر استراتژی‌ای دارید که احتمال برد بالایی دارد، این سیستم به شما اجازه می‌دهد حجم بیشتری وارد بازار کنید. اما زمانی که تازه وارد بازار شده‌اید و هنوز سیستم معاملاتی مناسبی پیدا نکرده‌اید، باید از حداقل سرمایه استفاده کنید.

توجه داشته باشید که تعداد زیادی از معامله‌گران بازار فارکس به دلیل بی‌توجهی به هزینه‌های معاملات خود، متحمل ضرر می‌شوند. اگرچه به راحتی قابل پیشگیری و حتی روشی برای درآمدزایی است. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.


در چند سال اخیر، برخی از این حوزه‌ها تحت قوانین مشخصی قرار گرفته‌اند و برای برخی دیگر نیز تلاش‌ها برای قانون‌گذاری همچنان ادامه دارد. پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده این موضوع روشن‌تر شود.

ترید ارز دیجیتال در ایران قانونی است؟

تاکنون برای ترید ارز دیجیتال در ایران قانون مشخصی تعیین نشده است. هرچند که هنوز قانونی برای این موضوع وضع نشده، اما این به معنی غیرقانونی بودن آن نیست. بر اساس ماده ۲ قانون مجازات اسلامی، هر رفتاری که برای آن مجازاتی در قانون تعیین شده باشد، جرم محسوب می‌شود. بنابراین، اگر برای یک عمل یا ترک عملی مجازاتی در قانون تعیین نشده باشد، آن عمل جرم محسوب نمی‌شود. بر این اساس، می‌توان گفت که خرید، فروش یا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در ایران جرم نیست. همچنین، هیچ سند رسمی یا قانونی وجود ندارد که شهروندان ایرانی را از خرید، فروش یا نگهداری ارزهای دیجیتال منع کند.

در چه صورت استفاده از ارز دیجیتال جرم است؟

تنها زمانی که ترید ارز دیجیتال در ایران جرم محسوب می‌شود، این است که از آن برای فعالیت‌های غیرقانونی مانند خرید و فروش سلاح‌های جنگی، مواد مخدر و اقلام غیرمجاز استفاده شود. در چنین مواردی، طبق قوانین کشور، این نوع خرید و فروش‌ها جرم تلقی می‌شوند.

در چه صورت استفاده از ارز دیجیتال جرم است؟
حوزه ارزهای دیجیتال با مزیت‌هایی که دارد، به فضایی برای کلاهبرداری هم تبدیل شده است که این کار جرم است.

به عنوان مثال، طبق مصوبه ۱۳۹۸ هیئت دولت، استفاده از ارز دیجیتال در تجارت داخلی مجاز نیست. با این حال، مشخص نیست که اگر فردی از ارزهای دیجیتال به جای ریال در مبادلات داخلی استفاده کند، چه جریمه‌هایی برای او در نظر گرفته می‌شود.

ترید ارز دیجیتال در ایران به دلیل نبود قوانین مشخص، به معنای غیرقانونی بودن آن نیست. بر اساس ماده ۲ قانون مجازات اسلامی، «هر رفتاری اعم از انجام یا عدم انجام کاری که در قانون برای آن مجازاتی تعیین شده باشد، جرم محسوب می‌شود». بنابراین، برای اینکه یک عمل جرم شناخته شود، باید در قانون برای آن مجازاتی تعیین شده باشد. اگر برای یک عمل یا عدم انجام آن در قانون مجازاتی در نظر گرفته نشده باشد، آن عمل جرم محسوب نمی‌شود.

قوانین ارز دیجیتال در جهان

بسیاری از کشورها توانسته‌اند برای بازارهای ارز دیجیتال قوانین مشخصی تعیین کنند. در برخی از کشورها استفاده از رمز ارز در چارچوب قانونی انجام می‌شود، در حالی که برخی دیگر هنوز در حال تدوین این قوانین هستند و تعدادی نیز تاکنون اقدام به قانون‌گذاری در این زمینه نکرده‌اند. بر اساس آخرین گزارش شورای آتلانتیک (Atlantic Council)، وضعیت قانونی ارزهای دیجیتال در ۶۰ کشور جهان به سه دسته تقسیم می‌شود: قانونی، همراه با ممنوعیت جزئی، و همراه با ممنوعیت کلی. اگر به تازگی وارد بازار ارز دیجیتال شده اید و قصد سرمایه گذاری دارید مقاله حداقل سرمایه برای ترید ارز دیجیتال در ایران  را مطالعه کنید.

قوانین ارز دیجیتال در جهان
برای مثال در برخی ایالت‌های آمریکا مثل نیویورک استخراج رمزارز محدود است ولی در برخی ایالت‌های دیگر، ماینرها می‌توانند آزادانه فعالیت کنند.

در جدول بالا وضعیت قانونی بازار کریپتو کارنسی را در برخی کشورهای جهان مشاهده می‌کنید.

کشور هایی که ترید ارز دیجیتال غیر قانونی است

بر اساس داده‌های شورای آتلانتیک، برخی کشورها از جمله چین، عربستان سعودی، الجزایر، مراکش، نپال، تونس، بولیوی، پاکستان، و بنگلادش، تا حد زیادی ارزهای دیجیتال را در کشور خود ممنوع کرده‌اند. این ممنوعیت‌ها به این معنا نیست که مردم این کشورها به‌هیچ‌وجه از ارزهای دیجیتال استفاده نمی‌کنند. برای مثال، طبق گزارش بایننس (Binance)، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان، تنها در یکی از ماه‌های سال ۲۰۲۳ میلادی، ۹۰ میلیارد دلار معامله مرتبط با کشور چین در این پلتفرم انجام شده است. این نشان می‌دهد که علی‌رغم محدودیت‌ها، چین همچنان یکی از بزرگترین بازارهای ارز دیجیتال جهان را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد معتبرترین صرافی های ارز دیجیتال مقاله بهترین صرافی برای ترید ارز دیجیتال را مطالعه کنید.

نهادهای رسیدگی به کلاهبرداری های ارز دیجیتال در ایران

در ایران، رسیدگی به جرایم کلاهبرداری مرتبط با ارزهای دیجیتال بر عهده نیروی انتظامی سایبری پلیس فتا است. اگر با مشکلی یا کلاهبرداری در این بازار مالی مواجه شدید، می‌توانید با این نهاد دولتی تماس بگیرید یا از طریق وب‌سایت رسمی آن اقدام کنید.

آنچه در مقاله آیا ترید ارز دیجیتال قانونی است خواندیم:

در مقاله آیا ترید ارز دیجیتال قانونی است؟ فهمیدیم که کشورهای جهان در تلاش هستند تا برای این بازار قوانین مشخصی را وضع کنند، اما هنوز نتوانسته‌اند به طور کامل بر این بازار مسلط شوند. برخی از کشورها توانسته‌اند چارچوب‌های خاص خود را تعیین کنند و دیگر کشورها نیز در حال تصویب این قوانین هستند. در ایران نیز تصمیماتی توسط نهادهای دولتی اتخاذ شده است، اما هنوز قانونی خاص برای ترید ارزهای دیجیتال به تصویب هیئت دولت نرسیده است.

تریدرهای حرفه‌ای، هرگز بیخیال هزینه‌های کوچک نمی‌شوند.

هزینه‌های کوچک در طول زمان، تبدیل به مشکلات بزرگ معامله‌گران می‌شوند.

سوالات متداول
آیا خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در ایران جرم است؟

خیر، بر اساس ماده ۲ قانون مجازات اسلامی، چون قانونی برای این فعالیت‌ها وضع نشده، جرم محسوب نمی‌شود.

چه کشورهایی ترید ارز دیجیتال را غیرقانونی اعلام کرده‌اند؟

کشورهایی مانند چین، عربستان سعودی، الجزایر، مراکش، نپال، تونس، بولیوی، پاکستان، و بنگلادش.

چه نهادی در ایران به جرایم کلاهبرداری ارز دیجیتال رسیدگی می‌کند؟

نیروی انتظامی سایبری پلیس فتا مسئول رسیدگی به جرایم کلاهبرداری ارز دیجیتال در ایران است.

فهرست مطالب

منبع

site one

site two

site Three

حسین حیدریمشاهده نوشته ها

Avatar for حسین حیدری

من حسین حیدری هستم، فعالیت در بازار های مالی را از سال 1397 که تازه با بازار بورس آشنا شده بودم، شروع کردم. در اوایل کار روی تحلیل تکنیکال کلاسیک جان مورفی کار کردم و حدود یکسال بعد با بازار فارکس آشنا شدم و به دلیل اینکه فارکس یک بازار دوطرفه است و حجم پول بالایی در این بازار وجود دارد، بیشتر علاقه مند به این بازار شدم و از 1398 فعالیت در بازار فارکس شروع کردم که در حین فعالیت با کلی سبک ها آشنا شدم و باهاشون کار کردم؛ مانند پرایس اکشن کلاسیک، ict، rtm و… . بعد از دوسال آموزش دیدن سبک ها حالا با ترکیبشون تونستم برای خودم پلن معاملاتی بنویسم و تاکنون بیش از 10 دانشجو را آموزش دادم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *