تفاوت بین بروکر و صرافی

ارزهای دیجیتال یکی از دارایی‌های ارزشمند حال حاضر دنیا هستند که از محبوبیت بالایی برخوردارند. محبوبیت و سودآوری بالای رمز ارزها باعث شده است که افراد زیادی مشتاق فعالیت در بازار کریپتو شوند. برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال باید از پلتفرم‌های خرید و فروش استفاده کنید. صرافی و بروکر دو پلتفرم متفاوت هستند که در این زمینه فعالیت می کنند و خدمات متنوعی به کاربران ارائه می‌دهند. برای این که بتوانید بهترین پلتفرم را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال انتخاب کنید لازم است که تفاوت بروکر و صرافی را بدانید. در این مقاله بروکر و صرافی را به‌طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تفاوت صرافی و بروکر

بروکر چیست؟

بروکر که با نام کارگزاری نیز شناخته می‌شود، نقش یک واسطه برای خرید و فروش را ایفا می‌کند. بروکر یک شخص یا شرکت است که شرایط لازم برای خرید ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌کند.

کارگزاری‌ها توسط نهادهای مختلف اعتبارسنجی شده و به‌صورت قانونی فعالیت می‌کنند. به بروکر ارز دیجیتال اصطلاحا OTC نیز گفته می‌شود. این پلتفرم‌ها با ارائه قابلیت‌هایی همچون قیمت ارز دیجیتال به‌صورت لحظه‌ای، قیمت‌های پیشنهادی و شبکه معاملاتی کاربردی به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید معاملات پرسودی داشته باشید.

با این حال، بروکرها بدون عیب نیستند و ممکن است مورد پسند تمام کاربران نباشند. برای این که دید بهتری نسبت به این پلتفرم داشته باشید لازم است که مزایا و معایب بروکر را به‌خوبی بشناسید.

توجه داشته باشید که تعداد زیادی از معامله‌گران بازار فارکس به دلیل بی‌توجهی به هزینه‌های معاملات خود، متحمل ضرر می‌شوند. اگرچه به راحتی قابل پیشگیری و حتی روشی برای درآمدزایی است. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مزایای بروکر

  • بروکرها یک راهکار مناسب برای مبتدیان هستند تا بتوانند معاملات آسان و پرسودی داشته باشند.
  • این پلتفرم‌ها خدمات متنوعی به کاربران ارائه می‌دهند و کارایی زیادی دارند.
  • کارگزاری‌ها از امنیت بالایی برخوردارند.
  • واریز و برداشت ارز در این پلتفرم‌ها به‌راحتی و با سرعت بالا انجام می‌شود.
  • بروکرها از پشتیبانی قدرتمندی برخوردارند و خدمات خود را با کیفیت بالا به مشتریان ارائه می‌دهند.

معایب بروکر

  • این پلتفرم‌ها از ارزهای کمی پشتیبانی می‌کنند.
  • نرخ کارمزد دریافتی بروکرها نسبتا بالا است.
  • امکان معامله همتا به همتا در کارگزاری‌های ارز دیجیتال وجود ندارد.
معایب بروکر
بروکرها انواع مختلفی دارند و خدمات متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهند.

در بین بروکرهای فارکس که به ایرانیان خدمات می‌دهند، کارگزاری‌های آی اف سی مارکتس، کپیتال اکستند، فیبوگروپ و ... امکان شرکت در سیستم حساب پم را فراهم کرده‌اند. یعنی سرمایه‌گذاران و معامله گران حرفه‌ای می‌توانند در سیستم حساب پم این بروکرها فعالیت کنند.

انواع بروکر

بروکرها انواع مختلفی دارند و خدمات متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود که کاربران بتوانند بر اساس شرایط خود، یک پلتفرم مناسب برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال انتخاب کنند. به‌طور کلی انواع کارگزاری عبارت است از:

  • بروکر میز معاملاتی (Dealing Desk): این نوع از بروکرها نقدینگی مورد نیاز معامله‌گران را بر عهده دارند. در واقع بروکرهای بازار ساز سفارش‌ها را نهایی می‌کنند و راحتی را برای کاربران به ارمغان می‌آورند.
  • بروکر میز غیرمعاملاتی (No Dealing Desk): با استفاده از این بروکرها می‌توانید از خدمات بانکی برای خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده کنید یا با سایر معامله‌گران معامله کنید.
  • بروکر STP: در این بروکرها، سفارش‌های معاملاتی به‌صورت مستقیم از سمت کاربران دریافت می‌شود. سرعت انجام معاملات در بروکرهای STP کاملا بالا است و شما مشکلی از این بابت نخواهید داشت.
  • بروکر ECN: با استفاده از این بروکرها می‌توانید به سایر بازارها دسترسی داشته باشید و قیمت‌های رقابتی را جمع‌آوری کنید. کارگزاری‌های ECN با نمایش قیمت‌های لحظه‌ای در بازارها، یک دید شفاف از جلوه کلی بازار فراهم می‌کنند.
  • بروکر MTF: این نوع از بروکرها خدمات چندجانبه ارائه می‌دهند و خریداران و فروشندگان را به یکدیگر متصل می‌کنند. بروکرهای MTF قوانین و چهار جوب‌های خاص خود را دارند اما به‌صورت رسمی قانون‌گذاری نشده‌اند.

صرافی چیست؟

صرافی ارز دیجیتال یک پلتفرم آنلاین است که برای آسان‌تر کردن خرید و فروش ارز دیجیتال راه‌اندازی می‌شود. صرافی‌ها به‌صورت متمرکز و غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند و با پشتیبانی از رمز ارزهای مختلف به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید معاملات خود را در یک محیط امن انجام دهید.
صرافی‌ها از انواع مختلف ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند و شما با پرداخت کارمزد تراکنش می‌توانید معاملات خود را با موفقیت ثبت کنید. شما می‌توانید ارزهای دیجیتال دلخواه خود را به روش‌های مختلف مانند پرداخت با فیات یا با جفت رمزارزی از طریق صرافی خریداری کنید. به‌عنوان مثال صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت بیش از 1000 رمز ارز مختلف را پشتیبانی می‌کند و کمترین نرخ کارمزد در بین صرافی‌های ایرانی را دارد. صرافی‌ها مزایا و معایب مختلفی دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزایای صرافی ارز دیجیتال

  • از ارزهای دیجیتال متنوعی پشتیبانی می‌کنند.
  • ابزارهای تجاری و معاملاتی زیادی دارند.
  • • صرافی‌ها خرید و فروش ارز دیجیتال را آسان‌تر می‌کنند.
  • امکان معامله مستقیم یا همتا به همتا را برای کاربران فراهم می‌کنند.
  • صرافی‌های ارز دیجیتال خدمات متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهند.
    معایب صرافی ارز دیجیتال
  • امکان هک صرافی‌های ارز دیجیتال وجود دارد.
  • برای فعالیت در صرافی‌ها به احراز هویت نیاز دارید.
  • برخی از صرافی‌ها کارمزد زیادی بابت معاملات دریافت می‌کنند.

تفاوت صرافی و بروکر در چیست؟

در قسمت‌های قبلی صرافی و بروکر را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. هر دو این پلتفرم‌ها به‌عنوان یک واسطه برای خرید و فروش ارز دیجیتال به شمار می‌روند و شباهت‌های زیادی دارند. با این حال، صرافی و بروکر تفاوت هایی نیز دارند. به‌طور کلی صرافی‌ها و بروکرها در موارد زیر با یکدیگر متفاوت اند:

در سپرده گذاری

کاربران فعال در صرافی می‌توانید برای واریز و برداشت وجه از کارت بانکی و ویزا کارت استفاده کنند. امروزه اغلب صرافی‌ها از پول فیات و ارزهای دیجیتال برای شارژ حساب کاربری پشتیبانی می‌کنند و شما با پرداخت کارمزد تراکنش می‌توانید به‌راحتی داخل صرافی سپرده‌گذاری کنید. اما در اکثر بروکرها امکان شارژ حساب با ارزهای دیجیتال وجود ندارد و شما باید از ارزهای فیات برای انجام این کار استفاده نمایید.

در معاملات

صرافی‌ها با ارائه خدمات متنوع به کاربران این امکان را می‌دهند که بتوانند معاملات خود را به‌راحتی انجام دهند. از طرفی صرافی‌های ارز دیجیتال تنوع رمز ارزی زیادی دارند و این موضوع باعث می‌شود که کاربران فرصت‌های معاملاتی بیشتری برای کسب سود داشته باشند. در نقطه مقابل، بروکرها از ابزارهای اضافه‌ و خاص برای انجام معاملات ارز دیجیتال استفاده می‌کنند و تنوع ارزی کمتری دارند. در صورتی که دانش کافی برای فعالیت در بازارهای مالی داشته باشید، ابزارهای معاملاتی بروکر به شما کمک می‌کند که میزان موفقیت خود را افزایش دهید.

از نظر امنیت

صرافی و بروکر از نظر امنیت نیز با یکدیگر متفاوت هستند. بروکرها توسط مراجع مورد بررسی قرار می‌گیرند تا صلاحیت لازم برای خرید و فروش امن را داشته باشد. از طرفی بروکرها دارایی‌های مشتریان خود را در حساب‌های بانکی نگه می‌دارند. همه این عوامل باعث می‌شود که کارگزاری‌ها امنیت بالایی داشته باشند. صرافی‌های ارز دیجیتال نیز از امنیت بالایی برخوردارند و یک محل امن برای خرید و فروش ارز دیجیتال هستند. اما نسبت به کارگزاری‌ها امنیت کمتری داشته و همیشه خطر هک آن‌ها وجود دارد.

از نظر ثبت نام و احراز هویت

افتتاح حساب در بروکر نسبت به صرافی ساده‌تر است. در هر دوی این پلتفرم‌ها باید مراحل ثبت‌نام و احراز هویت را به‌طور کامل انجام دهید تا مجوزهای لازم برای خرید و فروش ارز دیجیتال را به دست آورید. مراحل ثبت‌نام و احراز هویت در هر دو این پلتفرم‌ها تقریبا مشابه است اما در زمان انجام آن تفاوت دارند. احراز هویت در بروکر در عرض 30 دقیقه تا 1 ساعت انجام می‌شود اما تایید هویت در صرافی ها در عرض چند دقیقه یا چند مرحله انجام می‌شود.

معامله در کدام بهتر است؛ صرافی یا بروکر؟

معامله در صرافی یا بروکر
اگر می‌خواهید در یک محیط امن اما با تعداد رمز ارزهای کمتر فعالیت کنید، بروکر گزینه مناسبی برای شماست.

در حالت کلی اگر می‌خواهید در یک محیط امن اما با تعداد رمز ارزهای کمتر فعالیت کنید، بروکر گزینه مناسبی برای شماست، اما اگر به دنبال فرصت‌های معاملاتی بیشتر هستید تا بتوانید با انجام معاملات متنوع سود قابل توجهی به دست آورید، صرافی ارز دیجیتال بهترین گزینه برای شما خواهد بود.
دقت داشته باشید که صرافی‌ها خدمات جذاب اضافه مانند استیکینگ، پاداش دهی و… نیز به کاربران ارائه می‌دهند و در صورتی که تخصص لازم برای فعالیت در بازار کریپتو را داشته باشید، می‌توانید از گزینه های متعددی برای کسب درآمد استفاده کنید.

تریدرهای حرفه‌ای، هرگز بیخیال هزینه‌های کوچک نمی‌شوند.

هزینه‌های کوچک در طول زمان، تبدیل به مشکلات بزرگ معامله‌گران می‌شوند.

منبع

site one

site two

site Three

فهرست مطالب

مرتضی گودرزیمشاهده نوشته ها

Avatar for مرتضی گودرزی

من از سال 1398 به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم. در ابتدای راه مشغول نوشتن محتوای مالی برای شرکت دانیو و شرکت کرادفاندینگ ایران بودم تا اینکه توانستم با تکیه‌بر دانش معامله‌گری و دنیای فارکس وارد گروه تولید محتوای بروکر دلتا اف ایکس شوم. در طول چند سال فعالیت برای بخش آموزشی این بروکر بیش از 500 محتوای آموزشی در زمینه فارکس و ارزهای دیجیتال تولید کردم که در وب‌سایت دلتا اف ایکس و دلتا کالج قرار گرفته است. کتاب های نوشته شده مرتضی گودرزی: کتاب آموزش کامل ورود به فارکس کتاب فارکس برای مبتدیان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *