4.7/5 - (3 امتیاز)

انواع حساب معاملاتی در فارکس

برای معامله در فارکس باید یک حساب معاملاتی در بروکری که در آن ثبت نام کرده‌اید، ایجاد کنید. هر حساب دارای شرایط، مشخصات و ویژگی‌های خاص خودش است که کاربران بر اساس نیازها و استراتژی‌هایی که دارند می‌توانند یک حساب را انتخاب کنند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که قبل از ورود به معاملات باید انجام دهید، ایجاد یک حساب معاملاتی در فارکس است، بنابراین ما سعی می‌کنیم در این مقاله انواع حساب‌ها را به شما معرفی کنیم. با ما همراه شوید.

انواع حساب معاملاتی در فارکس

هر بروکر بر اساس شرایط و توانمندی خود انواع مختلفی از حساب‌های معاملاتی را با مشخصات گوناگون به کاربران ارائه می‌کند. یک نکته بسیار مهم این است که برای مثال ممکن است در بسیاری از بروکرها حساب ECN وجود داشته باشد، این حساب‌ها قطعاً از مدل ECN برای معاملات پشتیبانی می‌کنند، اما بسیاری از جزئیات این حساب‌های ECN با یکدیگر تفاوت دارند. بیشتر حساب‌های معاملاتی مشخصات زیر را دارند که یکی یکی آن‌ها را به شما توضیح خواهیم داد:

مشخصات

توضیحات

دستور اجرا

به مدل دستور اجرای معاملات در بازار توسط این حساب گفته می‌شود

حداقل واریز

حداقل واریزی که باید برای ایجاد این حساب انجام دهید

لوریج

میزان لوریجی که می‌توانید روی حساب تنظیم کنیم

قیمت دهی نهایی

اعداد اعشار قیمت در این حساب چند رقمی است

حداقل حجم سفارش

حداقل میزان حجمی که می‌توانید وارد معامله کنید

اسپرد

میزان و نوع اسپرد حساب را توضیح می‌دهد

حساب اسلامی

این بخش مشخص می‌کند که امکان تنظیم حساب اسلامی روی این حساب وجود دارد یا خیر

کمیسیون

در صورت داشتن کمیسیون در این بخش مشخص می‌شود

میزان Stop Out

اگر حساب استاپ اوت دارد درصد آن در این بخش نوشته خواهد شد

ارز حساب

ارز پایه حساب مانند eur, usd, gbp و … مشخص می‌شود

نمادهای قابل معامله

نوع و تعداد نمادهای معاملاتی که در این حساب می‌توانید ترید کنید

محافظت از بالانس منفی

اگر حساب دارای محافظت از بالانس منفی است در این بخش مشخص می‌شود

حساب سنت، میکرو، مینی

حساب سنت عموماً با دو اسم دیگر حساب میکرو و حساب مینی شناخته می‌شود. این سه مدل حساب که در بیشتر بروکرها وجود دارد. حساب سنت، میکرو یا مینی با ارز پایه سنت ایجاد می‌شود تا کاربران با کمترین پرداختی ممکن یعنی حتی 1 دلار نیز بتوانند یک حساب معاملاتی با سنت داشته باشند. حساب میکرو ویژه تریدرهایی است که مبتدی هستند و تازه می‌خواهند معاملات فارکس را شروع کنند. 

حساب میکرو یا سنت بدون کمیسیون است و اسپرد آن معمولا بین 1 تا 2 است. معامله در حساب سنتی 100 لات سنتی است که برابر با 1 لات استاندارد یا 100.000 واحد است. ابزارهای معاملاتی حساب‌های سنتی همیشه بسیار محدودتر از حساب‌های معمولی است و عموماً با این حساب‌ها نمی‌توانید معاملات روی سهام یا ارزهای دیجیتال را انجام دهید. برای مشاهده بروکرهایی که این نوع حساب را دارند به مقاله بروکرهایی که حساب ستی دارند مراجعه کنید.

حساب استاندارد

حساب استاندارد حساب ساده‌ای است که در بیشتر بروکرها وجود دارد. اکثر کاربران از این حساب استفاده می‌کنند و ویژه تریدرهای تازه‌کار و سطح متوسط است. معمولاً حساب‌های استاندارد با زیر 50 دلار ایجاد می‌شوند، عموماً اسپرد آن‌ها شناور و بین 1 تا 2 پیپ است. بیشتر حساب‌های استاندارد کمیسیون ندارند و نوع اجرای معاملات آن‌ها Instant و Market Execution است.

حساب سنت، میکرو، مینی
حساب سنت عموماً با دو اسم دیگر حساب میکرو و حساب مینی شناخته می‌شود.

حساب‌های استاندارد ممکن است دسترسی محدودتری به نمادهای معاملاتی نسبت به حساب‌های دیگر داشته باشند.

حساب ECN

معمولاً بهترین حساب‌های موجود در بروکرها حساب‌های ECN هستند. حتی حساب‌های خوبی مانند VIP که در برخی از بروکرها می‌بینیم نیز از نوع ECN می‌باشند. حساب ECN ویژه تریدرهای حرفه‌ای است، زیرا هم مبلغ باز شدن این حساب‌ها عموماً بالای 100 دلار است و هم به صورت مستقیم به بازار متصل هستند و بالاترین سرعت در انتقال معاملات را دارند. حساب‌های ECN معمولاً اسپرد شناور نزدیک به 0.0 دارند و بیشتر آن‌ها شامل پرداخت کمیسیون می‌شوند.

معمولاً در چنین حسابی تمامی نمادهای معاملاتی را می‌توانید ترید کنید. همچنین نوع اجرای معاملات در آن‌ها از نوع MARKET EXECUTION است. در این حساب‌ها عموماً محدودیت خاصی وجود ندارد و می‌توانید حداکثر حجم را در معاملات خود استفاده کنید. این حساب به دلیل سرعت بالا و اسپرد بسیار پایینش مناسب تریدرهایی است که اسکلپ انجام می‌دهند، یعنی دقت باز شدن قیمت برایشان بسیار مهم است و می‌خواهند کمترین اسپرد ممکن روی معامله آن‌ها باشد.

حساب VIP

حساب VIP به حساب‌های کاستومایز شده در بروکرها گفته می‌شود، یعنی حساب‌های معاملاتی هستند که برای کاربران ویژه خود در نظر گرفته‌اند. این حساب‌ها عموماً با پرداخت‌های اولیه سنگین ایجاد می‌شوند، معمولاً اسپرد آن‌ها فوق فشرده و کمیسیون آن‌ها نیز در کمترین حالت ممکن است. معمولاً حساب‌های VIP دارای پشتیبان اختصاصی است و یک مدیر حساب وجود دارد که حتی کار آموزش را نیز برای چنین کاربرانی که حساب VIP دارند انجام می‌دهد. سطح کال مارجین و استاپ اوت در حساب‌های VIP عموماً 100% است تا شما هیچ محدودیتی برای معاملات خود نداشته باشید.

 حساب STP

بیشتر بروکرها دارای چند تامین‌کننده مالی هستند و حساب‌های STP به حساب‌هایی گفته می‌شود که معاملات مستقیماً به تأمین کننده‌های مالی ارسال می‌شود. حساب STP مخفف Straight Through Processing است.

هر بروکر حساب‌های ویژه خودش را دارد که اکثر آن‌ها در مدل‌هایی چون حساب سنتی (میکرو، مینی) حساب استاندارد، حساب ECN و حساب VIP هستند. همچنین شما امکان ایجاد این حساب‌ها را به صورت دمو بدون پرداخت پول برای تست دارید.

حساب PAMM

حساب‌های پم به حساب‌هایی که برای سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد شده‌اند، گفته می‌شوند. این حساب‌ها چیزی شبیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. یعنی حسابی که شما و افراد دیگر در آن پول واریز می‌کنید و یک مدیر حساب با مجموعه پول‌های واریز شده معامله را انجام می‌دهد. 

پس با حساب پم به عنوان یک سرمایه‌گذار نمی‌توانید ترید کنید و فقط می‌توانید معاملات را در آن تماشا کنید، اما اگر خودتان به عنوان یک تریدر حرفه‌ای و یک مدیر حساب واقعی باشید در بروکر مدنظرتان می‌توانید یک حساب پم ایجاد کرده و با آن معامله کنید. حساب‌های پم از نوع حساب‌های ذکر شده در بالا هستند و می‌توانند مدل استاندارد، VIP یا ECN باشند.

حساب دمو

حساب‌هایی که در بالا درباره آن‌ها صحبت کردیم حساب‌های معاملاتی بروکرهاست که می‌توانید آن‌ها را به صورت یک حساب واقعی یا دمو ایجاد کنید. اگر سوالتان این است که حساب دمو چیست، باید بگوییم که دمو در واقع حسابی است که نیاز به پرداخت پول واقعی ندارد، به این معنا که بدون پرداخت پول و فقط برای تست می‌توانید بدون پول واقعی آن را ایجاد کنید. 

حساب دمو
حساب‌هایی که در بالا درباره آن‌ها صحبت کردیم حساب‌های معاملاتی بروکرهاست که می‌توانید آن‌ها را به صورت یک حساب واقعی یا دمو ایجاد کنید.

معمولاً بروکرها هیچ محدودیتی در ارائه حساب‌های دمو به کاربران ندارند و پس از ثبت نام می‌توانید به راحتی بدون پرداخت هیچ گونه پولی، هر کدام از حساب‌هایی که در بالا گفته شد را به صورت دمو ایجاد نمایید.

حساب اسلامی چیست؟

شاید در بسیاری از کارگزاری‌ها در کنار نام حساب‌ها، حساب اسلامی را شنیده باشید. حساب اسلامی در واقع یک ویژگی است که می‌توانید روی حساب معاملاتی خود ایجاد کنید. احتمالاً این آیتم را با نام SWAP-FREE هم دیده باشید. حساب بدون سواب به حسابی گفته می‌شود که در آن معامله‌گرانی که ترید خود را بیش از یک روز باز نگه می‌دارند، شامل محاسبه بهره شبانه نمی‌شوند. پس این حساب، یک حساب جداگانه نیست بلکه یک ویژگی است که به حساب معاملاتی شما افزوده می‌شود. برای مشاهده بروکرهایی که حساب اسلامی دارند کلیک کنید.

نکات مهم در ایجاد حساب معاملاتی

احتمالاً سوالتان این است که در هنگام ایجاد یک حساب معاملاتی به چه نکته‌هایی باید توجه کرد؟ این مسئله بستگی دارد که شما چه استراتژی معاملاتی دارید. مثلاً برای شما اسپرد ثابت مهم است یا اسپرد شناور، می‌خواهید حسابتان کمیسیون داشته باشد یا خیر. اما به طور معمول چند فاکتور وجود دارد که همه کاربران برای ایجاد حساب معاملاتی خود باید به آن‌ها توجه کنند که این فاکتورها به شرح زیر هستند:

  • مبلغ مورد نیاز برای باز کردن حساب؛
  • میزان و مدل اسپرد؛
  • میزان و مدل کمیسیون؛
  • اهرم معاملاتی؛
  • دارایی‌هایی که می‌توان با حساب در آن معامله کرد.

آنچه در مقاله انواع حساب معاملاتی در فارکس خواندیم:

در این مقاله با انواع حساب معاملاتی در فارکس آشنا شدیم. اگر یک کاربر ساده و تازه‌کار هستید، باید حتماً معاملات خود را برای کاهش ریسک از یک حساب سنتی یا میکرو که معمولاً با زیر 10 دلار ایجاد می‌شود، شروع کنید. در مرحله بعدی کمی که به بازار مسلط‌تر شدید، می‌توانید ادامه معاملات خود را با حساب استاندارد انجام دهید و در نهایت به سراغ یک حساب ECN بروید. به طور کلی قبل از اینکه در یک بروکر حساب معاملاتی باز کنید حتماً بهتر است یک بار حساب دمو را ایجاد کرده تا از شرایط و مشخصات این حساب مطلع شوید. سپس اگر از حساب مد نظر به صورت دمو رضایت داشتید، با پرداخت پول یک حساب واقعی ایجاد کنید.

_c5819616-f511-46f1-98ac-322fe5a16cef

همین حالا ریبیت خود را فعال کنید!

جهت مشاوره و دریافت ریبیت فرم زیر را پرکنید، کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

فرم دریافت ریبیت مقالات

سوالات متداول
کدام حساب بروکرها، بهترین حساب آن‌هاست؟

حساب‌های ECN و حساب‌های VIP را می‌توان جز بهترین حساب‌های بروکرها دانست.

کدام حساب مناسب افراد تازه‌کار است؟

معمولاً حساب‌های سنتی که به آن‌ها حساب میکرو یا مینی نیز گفته می‌شود، ویژه تریدرهای سطح پایین و تازه‌کار طراحی شده‌اند.

کدام حساب ویژه اسکلپرها است؟

حساب‌های ECN که مستقیماً به بازار متصل هستند و اسپرد فشرده دارند معمولاً برای اسکلپرها مناسب هستند.

فهرست مطالب

مرتضی گودرزیمشاهده نوشته ها

Avatar for مرتضی گودرزی

من از سال 1398 به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم. در ابتدای راه مشغول نوشتن محتوای مالی برای شرکت دانیو و شرکت کرادفاندینگ ایران بودم تا اینکه توانستم با تکیه‌بر دانش معامله‌گری و دنیای فارکس وارد گروه تولید محتوای بروکر دلتا اف ایکس شوم. در طول چند سال فعالیت برای بخش آموزشی این بروکر بیش از 500 محتوای آموزشی در زمینه فارکس و ارزهای دیجیتال تولید کردم که در وب‌سایت دلتا اف ایکس و دلتا کالج قرار گرفته است. کتاب های نوشته شده مرتضی گودرزی: کتاب آموزش کامل ورود به فارکس کتاب فارکس برای مبتدیان

۲ دیدگاه

  • سلام میخاستم بدونم ویژگی های حساب STP و حساب دمو فارکس چیست؟ هر کدام از حساب ها چه ویژگی هایی دارد؟ چه بروکرهایی حساب دمو را به معامله گران ارائه میدهد؟

    • سلام و عرض ادب، اکثر کارگذاری ها چند تامین‌کننده مالی دارند و STP به حساب‌هایی گفته می‌شود که معاملات به طور مستقیم به تأمین کننده‌های مالی ارسال می‌شود. حساب STP مخفف عبارت Straight Through Processing است. شما می توانید در بیشتر حساب های بروکرهای معتبر موجود در بازار یک حساب واقعی یا دمو ایجاد کنید. حساب دمو در واقع حسابی است که نیاز به پرداخت پول واقعی ندارد، به این معنا که بدون واریزی فقط برای تست می‌توانید بدون پول واقعی آن را ایجاد کنید. به طور معمول کارگذاری ها هیچ محدودیتی در ارائه حساب‌های دمو به کاربران ندارند و پس از ثبت نام این دسترسی را دارید که به سادگی بدون پرداخت هیچ گونه پولی، هر کدام از حساب‌هایی که در بالا گفته شد را به صورت دمو ایجاد نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *