4.5/5 - (69 امتیاز)

اسپرد چیست؟

روی چارت فارکس اگر دقت کرده باشید، دو خط قیمت به نام ASK و BID وجود دارد که به فاصله یا اختلاف بین این دو اسپرد گفته می‌شود، به زبان ساده فاصله قیمتی که نماد معاملاتی در حال حاضر روی آن قرار دارد و قیمتی که معامله خرید یا فروش برای شما باز می‌شود را اسپرد می‌گویند.

اسپرد چسیت؟

تعریف اسپرد در فارکس

به صورت رسمی، اختلاف قیمت بین عدد حال حاضر یک نماد با قیمتی که معامله شما در آن باز می‌شود را اسپرد میگویند. یعنی به تفاوت قیمتی که پیشنهاد فروش به شماست و قیمتی که شما یک نماد را خریداری می‌کنید را اسپرد می‌گویند. در روی چارت نمادهای معاملاتی فارکس این قیمت‌ها به صورت ASK و BID نمایش داده می‌شود.

توجه داشته باشید که تعداد زیادی از معامله‌گران بازار فارکس به دلیل بی‌توجهی به هزینه‌های معاملات خود، متحمل ضرر می‌شوند. اگرچه به راحتی قابل پیشگیری و حتی روشی برای درآمدزایی است. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

اسپرد در فارکس چیست؟

بگذارید مسئله را بسیار ساده بیان کنیم، فرض کنید نماد EUR/USD روی قیمت 1.2091 قرار دارد زمانی که شما دکمه BUY را می‌زنید، معامله شما روی قیمت 1.2093 باز می‌شود، به این 0.2 اختلاف، اسپرد گفته می‌شود. اسپرد به نوعی یکی از درآمدهای کارگزاری است. بروکرها با اختلاف چند پیپ نمادهای معاملاتی را به شما عرضه می‌کنند تا بتوانند از محل‌ترید کردن شما سود کسب کنند. البته اسپرد و کمیسیون تنها راه درآمد قانونی برای بروکرها است.     

انواع اسپرد

در کل اسپرد به 2 صورت اسپرد ثابت و اسپرد شناور وجود دارد، اگر هنگام باز کردن حساب معاملاتی خود دقت کرده باشید، در مشخصات حساب، در بخش اسپرد نوشته شده است که برای مثال اسپرد ثابت یا شناور از یک عدد مشخص به بالا. انواع اسپرد عبارتند از:

  1. اسپرد ثابت
  2. اسپرد شناور

در ادامه انواع اسپرد را بصورت کامل بررسی خواهیم کرد:

اسپرد ثابت

 برخی از حساب‌های معاملاتی اسپرد ثابت دارند، یعنی میزان اختلاف قیمت نمادهای معاملاتی در آن حساب همیشه ثابت است. مثلاً ممکن است 2 پیپ باشد، به این معنی که در تمام طول روز، با این حساب معاملاتی، اسپرد (اختلاف قیمت بین خرید و فروش) 2 پیپ است و بیشتر یا کمتر نخواهد شد.

اسپرد شناور

 اسپرد شناور که مدل اصلی اسپرد در اکثر حساب‌های معاملاتی در کارگزاری‌ها است، به اسپردی گفته می‌شود که در طور روز تغییر می‌کند، یعنی بسته به نوع حسابتان، زمان معامله، میزان حجمی که در بازار وجود دارد می‌تواند اسپرد شناور حتی در لحظاتی به 0 پیپ برسد، یا در لحظاتی تا چند پیپ بالا برود.

برای مطالعه بیشتر راجب تفاوت اسپرد ثابت و شناور توصیه می‌کنیم به لینک آن مراجعه کنید.

اسپرد صفر چیست؟

اگر در مشخصات حساب برخی بروکرها مشاهده کرده باشید، با عنوان اسپرد 0 روبه‌رو شده‌اید. اسپرد صفر به این معناست که کمترین میزان اسپرد شما در طول روز از صفر شروع می‌شود ولی به صورت شناور است و ممکن است از صفر به بالاتر نیز حرکت کند. تفاوت اسپرد صفر با اسپردی که مثلاً از 1.2 شروع می‌شود در همین است. کمترین میزان اسپرد صفر از عدد 0 است و اسپرد های دیگر از عددی که برای آن‌ها تعیین‌شده. (در مثال بالا کمترین میزان اسپرد 1.2 پیپ بود) برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله حساب اسپرد صفر را مطالعه کنید. برای مشاهده بروکرهای با اسپرد صفر به مقاله چه بروکرهایی اسپرد صفر دارند؟ مراجعه کنید.

اسپرد به معنای اخلاف قیمت بین قیمتی است که نماد معاملاتی در آن قرار دارد و قیمتی که آن نماد به شما فروخته می‌شود. به زبان فنی‌تر اختلاف قیمت بین ASK و BID را اسپرد می‌گویند. اسپرد یکی از راه‌های درآمدی بروکرهاست. خود اسپرد به دو صورت شناور و ثابت وجود دارد که شما بر اساس مدل نیاز خود می‌توانید از حسابی استفاده کنید که میزان اسپرد در آن مشخص شده است.

آموزش محاسبه اسپرد در فارکس

همان‌طور که گفته شد، اسپرد شناور است یعنی میزان آن ممکن است هر لحظه تغییر کند (به‌جز حساب‌های اسپرد ثابت) اما اگر بخواهید اسپرد را محاسبه کنید، باید عدد ask را از bid کم کنید. برای محاسبه اسپرد در فارکس به‌طور مثلاً در نماد GBP/USD فرض کنید عدد ASK روی 1.29682 و عدد BID هم روی 1.29671، برای پیدا کردن میزان اسپرد این دو عدد را که از هم تفریق کنید عدد 1.1 پیپ به دست می‌آید که نشان دهنده میزان اسپرد در این لحظه است.

کمیسیون در فارکس چیست؟

یکی دیگر از منابع درآمدی بروکرها دریافت کمیسیون از معاملات است. معمولاً برخی از حساب‌ها سطح بالای بروکر ها که اسپرد بسیار پایینی دارند، شامل پرداخت کمیسیون می‌شوند. در بیشتر مواقع کمیسیون عددی ثابت در مقابل یک لات است. حالا که فهمیدید کمیسیون در فارکس چیست؟ بگذارید یک مثال بزنیم؛ مثلاً وقتی شما یک حساب ECN در کارگزاری باز کنید، در مشخصات آن مشاهده خواهید کرد که کمیسیون آن 2 دلار به ازای هر لات معامله است. یعنی هر یک لات حجم معاملاتی که شما باز می‌کنید، شامل 2 دلار کمیسیون پرداختی می‌شود.

البته برخی از حساب‌ها هم هستند که کمیسیون آن‌ها درصدی است، مثلاً 1% حجم معاملات است و این مسئله به این معناست که هر مقدار حجمی که معامله باز کنید، 1% آن را باید به عنوان کمیسیون پرداخت کنید. کمیسیون در همه حساب‌ها وجود ندارد و عموماً به حساب‌های پیشرفته‌ای اعمال می‌شود که میزان اسپرد آن‌ها بسیار کم است.

تفاوت اسپرد و کمیسیون چیست؟

همانطور که گفتیم اسپرد و کمیسیون به نوعی هزینه های معاملاتی در فارکس هستند که شما به کارگزاری‌ها پرداخت می‌کند و می‌توان آن‌ها را جز درآمدهای اصلی سایت‌ها دانست. تفاوت اسپرد و کمیسیون بسیار زیاد است چون دو مسئله کاملاً متفاوت هستند ولی برای معامله گران خیلی فرقی نمی‌کند چون به نگاه هزینه معاملاتی به آن‌ها نگاه می‌کنند.

مهم‌ترین تفاوت اسپرد و کمیسیون در میزان آن‌هاست، همان‌طور که در طول مقاله نیز گفته شد اسپرد عدد شناور است و ممکن است در هر لحظه میزان آن تغییر کند، اما کمیسیون عدد ثابتی است که روی برخی از حساب‌ها اعمال می‌شود و شما از قبل میدانید برای هر لات معامله تا چه میزان کمیسیون باید پرداخت کنید.

اسپرد بروکر ها چقدر است؟

احتمالاً سوال اصلی شما این است که اسپرد در بروکرها چقدر است. میزان اسپرد به دو عامل مهم بستگی دارد. اولین عامل نوع حساب معاملاتی است. مقایسه اسپرد بروکرها نشان می‌دهد که میزان اسپرد بروکرها بر اساس بروکری که در آن ثبت نام کرده‌اید و نوع حساب معاملاتی که ایجاد کرده‌اید متغیر و شناور است ولی از یک عدد پایه مشخص رو به بالا شروع می‌شود. مثلاً اسپرد بروکر یک حساب ممکن است 0.5 پیپ باشد؛ یعنی میزان آن در چارت از 0.5 به بالا شناور خواهد بود.

عامل دوم بازار است، زمانی که حجم بازار بالاست، سشن های معاملاتی همپوشانی دارند و در واقع ساعت‌های مناسب بازار است، اسپرد کاهش پیدا می‌کند، اما مثلاً نیمه شب‌ها که بازار آمریکا و اروپا بسته می‌شود، خواهید دید که اسپرد ها به شدت بالا رفته‌اند و به اصطلاح هزینه معاملاتی زیاد شده است.

آنچه در مقاله اسپرد چیست خواندیم

همان‌طور که در طول مقاله خواندید، اسپرد هزینه معاملاتی است که کارگزاری به عنوان درآمد از شما کسب می‌کند. اما این هزینه در واقع از اختلاف قیمت زنده بازار و قیمتی که می‌توانید آن ارز را معامله کنید به دست می‌آید. به این دو قیمت ASK و BID گفته می‌شود و اگر عدد آن‌ها را از هم تفریق کنید، اسپرد به دست می‌آید. میزان اسپرد به نوع حساب معاملاتی، بروکر و وضعیت بازار بستگی دارد.

تریدرهای حرفه‌ای، هرگز بیخیال هزینه‌های کوچک نمی‌شوند.

هزینه‌های کوچک در طول زمان، تبدیل به مشکلات بزرگ معامله‌گران می‌شوند.

منبع

site one

site two

site Three

فهرست مطالب

مرتضی گودرزیمشاهده نوشته ها

Avatar for مرتضی گودرزی

من از سال 1398 به صورت تخصصی همکاری خود را با بروکرها و مؤسسات آموزشی در حوزه مدیریت مالی و فارکس آغاز کردم. در ابتدای راه مشغول نوشتن محتوای مالی برای شرکت دانیو و شرکت کرادفاندینگ ایران بودم تا اینکه توانستم با تکیه‌بر دانش معامله‌گری و دنیای فارکس وارد گروه تولید محتوای بروکر دلتا اف ایکس شوم. در طول چند سال فعالیت برای بخش آموزشی این بروکر بیش از 500 محتوای آموزشی در زمینه فارکس و ارزهای دیجیتال تولید کردم که در وب‌سایت دلتا اف ایکس و دلتا کالج قرار گرفته است. کتاب های نوشته شده مرتضی گودرزی: کتاب آموزش کامل ورود به فارکس کتاب فارکس برای مبتدیان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *